Schoolfeest organiseren: lees hier de leukste tips

28 mei 2023

Schoolfeest organiseren tips

Ben jij de gelukkige die dit jaar verantwoordelijk is voor het organiseren van het schoolfeest? Dan zit je hier goed! Want in dit blog delen we onze leukste tips om er een onvergetelijk schoolfeest van te maken. Of je nu gaat voor een themafeest, een disco of iets heel anders; met deze ideeën wordt jouw schoolfeest gegarandeerd een succes. Dus lees snel verder en laat je inspireren!

Tips voor het organiseren van een schoolfeest

  • Bepaal het thema van het schoolfeest. Dit is vaak het makkelijkst te doen door samen met de leerlingen te brainstormen over wat zij graag zouden willen. Bij het huren van een photobooth kunnen er altijd filters worden gekozen of worden toegevoegd, om aan het thema te voldoen!
  • Bepaal de datum, tijd en locatie van het schoolfeest. Probeer hierbij rekening te houden met de voorkeuren van de leerlingen.
  • Zorg ervoor dat er genoeg (gekoelde) drankjes en hapjes voor iedereen zijn. Bespreek van tevoren met ouders wat zij willen/kunnen meebrengen.
  • Regel een goede muziekinstallatie, want een goede sfeer is onmisbaar op een schoolfeest!
  • Denk ook aan leuke activiteiten die passend bij het thema zijn, zoals spelletjes of een fotohoek.
  • Vergeet niet om na afloop van het feest alles netjes opruimen, zodat iedereen weer fris en fruitig de volgende dag naar school kan!

De locatie voor jouw schoolfeest

Het is belangrijk om een geschikte locatie te vinden voor je schoolfeest. De aula van school is al jaren de standaard keuze, maar jij wilt het dit jaar toch een beetje anders aanpakken? Er zijn talloze meer creatieve plekken voor dat schoolfeest. Wanneer je op zoek gaat naar een geschikte plek, denk dan aan de capaciteit van de ruimte, de faciliteiten die beschikbaar zijn, activiteiten die je kan doen en of er genoeg gelegenheid is voor ouders om kinderen af te zetten en weer op te halen. Neem ook de bereikbaarheid van de locatie in overweging. Het moet niet te ver weg zijn, zodat iedereen makkelijk naar het feest kan komen.

Een schoolfeest op een boot zou een hele toffe keuze kunnen zijn! Maar ook een boerenschuur, een fabriekshal of misschien wel onder een viaduct, wat je natuurlijk wel even netjes bij de gemeente moet regelen, zijn goed alternatieven voor het traditionele schoolfeest in de aula van school.

Ken je het principe van de speakeasy? In de tijd van 1920-1930 waren er plekken waar illegaal alcohol geschonken werd, het bijzondere van deze locaties was dat de ingang goed verstopt was en je alleen binnen kon komen met een wachtwoord. Hoe leuk is het om de entree van het volgende schoolfeest te verbergen? Laat de scholieren de entree zoeken en ze via een wachtwoord toegang krijgen. De alcohol van de tijd van de speakeasy mag je op een schoolfeest meestal wel vergeten, maar de verhulde toegangswijze is een toffe start van het schoolfeest.

Het is ook belangrijk om een plattegrond te maken met wat je waar wilt hebben. Als je bijvoorbeeld een feest photobooth huurt, dat voor een hele mooie avond kan zorgen, dat alleen op foto’s vast te leggen is, denk dan aan de locatie hiervan. De plek moet makkelijk te bereiken zijn, er moet een rij kunnen ontstaan, en er moet makkelijk door gewisseld kunnen worden.

Aflever en ophaalservice van het schoolfeest

Als je een schoolfeest organiseert, is het belangrijk om te denken aan de op- en afhaalservice. Helemaal als je een verre locatie hebt gekozen. Je wilt niet dat iemand te laat op het feest komt of dat er iemand met een ongeluk thuiskomt.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kunt bijvoorbeeld een bus of taxi inhuren die de kinderen naar het feest brengt en weer ophaalt. Of je vraagt aan ouders of ze hun kinderen willen brengen en halen. Maar als je niet genoeg ouders kunt vinden, kun je altijd nog een paar leerkrachten vragen om mee te helpen met het vervoer.

Ook is het leuk om te zoeken naar minder traditioneel vervoer. Laat de scholieren arriveren in limo’s, in cabrio’s, tuktuks of …
Laat je creativiteit de vrije loop en zorg dat de aankomst bij het schoolfeest onvergetelijk wordt.

Wat wel belangrijk is, is dat je ervoor zorgt dat alle kinderen die naar het feest gaan, daar ook weer veilig thuiskomen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een lijst met namen en telefoonnummers van alle ouders/verzorgers te maken, zodat ze altijd bereikbaar zijn wanneer er zich iets voorvalt. Hier zijn een paar tips:

  • Zorg ervoor dat je voldoende mensen inzet voor de op- en afhaalservice. Er moeten genoeg mensen zijn om iedereen op tijd op en van het feest te krijgen.
  • Laat de ouders weten hoe laat ze hun kinderen moeten ophalen. Dit voorkomt onnodige vertragingen en problemen.
  • Stel een maximum aantal kilometers in waarvoor de chauffeurs bereid zijn te rijden. Dit voorkomt dat ze uren in de auto zitten en moeilijk thuiskomen.
Meer informatie ontvangen ?
Wil je meer weten over onze photobooths of 360 Video Spinners? Vul je gegevens in en we sturen je de mogelijkheden en kosten.
De mail met informatie komt zo snel mogelijk naar je toe, bedankt!

Klassen tegelijk het schoolfeest laten vieren?

Als je een schoolfeest wilt organiseren, is het belangrijk om te overleggen met de leraren welke klassen er tegelijk kunnen vieren. Soms is het mogelijk om twee of meer klassen tegelijk te laten vieren. Dit hangt af van de grootte van de ruimte en het aantal leraren dat aanwezig is. Let ook goed op de leeftijd van de kinderen, want sommige klassen zijn jonger dan andere en kunnen daarom beter apart gehouden worden.

Het is een goed idee om de klassen tijdens het schoolfeest te verdelen over verschillende activiteiten of spellen. Dit voorkomt dat er een groep kinderen is die niks te doen heeft en zich verveelt. Bovendien is het leuk als de kinderen elkaar op een andere manier leren kennen dan in de klas. Voorbeeldactiviteiten:

  • Pubquiz met vragen over de docenten
  • Een photobooth, zodat alle kinderen naar huis gaan met een tof aandenken
  • Een silent disco, waarbij iedere student met eigen koptelefoon aan het dansen is
  • Een dansworkshop, waarin iedere klas een eigen dance move leert

Functie leraren tijdens het schoolfeest

Tijdens het schoolfeest is het belangrijk dat de leraren aanwezig zijn om toezicht te houden. Ze kunnen ervoor zorgen dat alles soepel verloopt en eventuele problemen op tijd opgelost worden. Ze moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen veilig zijn en zich goed gedragen. Daarnaast is het belangrijk dat de leraren er een gezellige sfeer creëren, zodat iedereen zich kan amuseren. Ook kunnen ze helpen bij het uitvoeren van verschillende activiteiten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een spel begeleiden, kinderen helpen met de voorbereiding van een optreden of ondersteunen bij de photobooth.

Zo kan via de photobooth gemakkelijk foto’s gestuurd worden naar de telefoon, waardoor de foto, de GIF, of de boomerang gemakkelijk naar de socials gestuurd kan worden. Ouders kunnen zo vanaf de bank mee kijken hoe hun zoon of dochter het heeft op het schoolfeest! Daarnaast kunnen de leerlingen de afbeeldingen onbeperkt laten afdrukken, zodat er een mooie herinnering in de kamer kan worden opgehangen.

Tot in de late uurtjes een schoolfeest organiseren

Als je een schoolfeest organiseert, wil je natuurlijk dat het een onvergetelijke avond wordt voor alle studenten. Een goede manier om ervoor te zorgen dat het feest tot laat in de avond leuk blijft, is door leuke activiteiten te bedenken die studenten kunnen doen. Hieronder vind je enkele leuke ideeën:

  • Een photobooth: dit is altijd een gegarandeerd succes! Laat de photobooth aanwezig zijn op de locatie, zodat de studenten iets te doen hebben tijdens het feest en er ook nog mooie foto’s van het feest achterblijven.
  • Eten en drinken spelletjes: denk bijvoorbeeld aan eetrace, iemand laten raden in eten of drinken. Dit soort spelletjes garandeert plezier voor je hele school of klas.
Peter sales marketing

Geschreven door :  PETER MIDDELHOEK

Met een achtergrond in marketing, entertainment en fotografie vormen photobooths de perfecte match in mijn leven. Met mijn enthousiasme en mijn streven naar blije mensen werk ik elke dag met zoveel plezier samen met een geweldig team aan mooie events voor vele duizenden blije klanten.